berrahaxer

Alla inlägg under januari 2010

Av Bertil - 30 januari 2010 01:38

Hej!

Så har man gjort det igen, fyndat. Vadå tänker ni. Jo, där jag brukar, svarar jag.

Men jag säger naturligtvis inte var. Det får vara min och nattugglornas lilla hemlighet.

Det gäller bara att ha ögon och känsla så finner man det mesta.

När känslan kommer krypande, så är det bara att slå till. Fynda kan man göra närhelst på dagen eller natten.

Så går man hem och sätter på datorn, katalogiserar och ser vad man skall göra.

Det  låter kanske skumt, men det är det inte alls. Folk slänger mer än man tror.

Jag rotar inte utan tittar och hittar. Man kan säga att jag återvinner, vilket i dagens läge ju är ett positivt ord. Eller hur?

Men det främsta i det hela är att jag faktiskt gläder många människor med mina fynd.

Det är ett väldigt tacksamt intresse både mot en själv och andra.

Men det är klart, man kan med detta intresse inte ligga på latsidan, utan hela tiden, som fågeln i luften, hålla igång.

Nog om detta nu.

Natti Natti....

Bertil  



Av Bertil - 25 januari 2010 01:43

Hej Bloggen!

Var några dagar sen nu. Har varit lite stressigt med alla köp och all paketering.

Det blir ibland 12 timmars dagar, och det helt frivilligt, puh.

Det gör tyvärr att man ibland glömmer sin omgivning och det får man ju lite dåligt samvete över. Skall väl försöka tagga ner lite och ge det jag borde gett till vissa.

Ingen nämnd ingen glömd.Avslutar som vanligt med lite bilder.

Denna gång på fotografi i tur och ordning, Köpenhamns hamn,(tidigt färgkort eller färglagt efteråt, 1940 talet), Flygbild över Kvibergs Kaserner,(A2, 1927).Tittar man riktigt noga så ser man 2 bilar och en buss på nuvarande Utbyvägen.Säkert grusad på den tiden. S/S RAN, Havstensund. (Allvarliga miner),taget i Gbg:s hamn av bakgrunden att dömma.

Nu skall jag göra som så många gånger förr, knäppa med fingrarna och drömma mig bort....

Natti, Natti.

Bertil          

Av Bertil - 21 januari 2010 02:02

   Hej!

Har inte varit här på ett par dagar, Haft fullt upp med min försäljning och nedpackning. Varit uppe till framåt 3-4 på natten för att hinna med.

Nu skall det dock bli lite lugnare ett par dagar och hoppas då kunna förmedla mig, med mer av mina bilder.

Nu är det bilder ifrån Ställbergs Gruva som lades ned 1978, efter ca 100 år i drift.

Fotografierna är tagna någon gång runt 1920-talet.

Tycker mig se en riktigt fin mustasch, pröjsare, på en av männen.

Tänk att gå i gryvgångar 12 timmar om dagen, vilket nog inte var ett ovanligt arbetspass.

Då var det nog inget snack om övertidstillägg.

Man fick nog vara glad att man hade detta som arbete för det fanns väl inte så mycket att välja på.

Sista bilden är på mitt skötebarn, sista 1 1/2 veckan. Våra vägar skiljs imorgon.

Men spännande , om något tilltrasslat, har det varit med kulmen imorgon.

Nu får ni själva gissa vad det handlar om......Varsågoda......!!!!

Natti Natti.  

Bertil.                

Av Bertil - 17 januari 2010 00:30

Hej!

Fortsätter lite försiktigt att lägga in lite äldre bilder.

Denna gång på kort från runt 1915. Det första är ett kort skickat till ´Beväringsmannen´, Kulsprutekompaniet i Vesterås.(Man stavade det så på den tiden). Bilden föreställer Föreningen Folkets Hus Basar i Ställberg, dat, 1916.

De två andra är militära rekryter från en studio i, troligtvis, Vesterås. Ungefär samma tidsålder.

Detta verkar ju nästan som om jag förordar det militära. Så är icke fallet.

Det som fascinerar mig är historiken. Hur stolta man var för saker som man idag mer eller mindre inte skulle bry sig om.

Titta hur tillrättalagda frisyrerna är. Det måste ha varit riktigt stort för de inblandade. Korten är gjorda som vykort, antagligen för att skicka till nära och kära.

Varsågoda och Natti, Natti på er.....

Bertil           

Av Bertil - 16 januari 2010 01:29

Hej i natten!

Har lite bilder till jag skulle vilja dela med mig av.

Denna gången är temat fartyg från 1920-talet. Bl a Svenka marinen, Gripsholm, M/S BEDA som jag visat förut. Tyvärr kan jag ej tyda namnen på marinens båtar, men det kan säkert den inbitne se direkt.

Måste bara meddela att ´gubben´har gått med i Facebook, he he.

Fattar inte hur man skal hinna med det också. Men det har väl fötts en kreativ låga hos mig, som kanske alltid legat där och pyrt. Här kommer bilderna.

Natti Natti....

Bertil             

Av Bertil - 15 januari 2010 01:23

Hej igen!

Jag går på den inslagna vägen med gamla bilder. Svartvitt tycker jag ger den bästa sinnesstämmningen när det gäller fotografier. Det ger en skarpare verklighet på något sätt.

S/S Normandia, var ett fartyg som byggdes på dåvarande Götabolaget, (Götaverken), i Göteborg år 1914. Användes till att leverera kol och granit till Holland och Belgien. Skulle giss på att kortet är taget någon gång på mitten av

-20talet.

s

Nästa bild är en riktig raritet tycker jag. Så många gånger man åkt eller promenerat förbi där utan att ens tänkt på hur det en gång var, för inte så länge sen. Bilden är ett ´Äkta Fotografi´, som det står. Skansen Kronan i Göteborg.

Gjort som ett vykort och är stämlat på baksida 13/12-27. Håll till godo och natti natti.

Bertil    

  

Av Bertil - 14 januari 2010 01:05

Hej Igen!

Sitter här och tittar i ett fotoalbum från tidigt 1900 tal. Hur intressant som helst.

´BEDA´från vad jag tror Havstenssund eller någonstans i norra Bohuslän.

Undrar just vad det är i tunnorna de lastar i Göteborgs hamn? Knappast sill......

Ni får väl gissa......

               På en bild ligger de vid tullhuset.

Måste ha varit en väldig gemenskap för att det skulle fungera.

Även det tycker jag lyser igenom på  bilderna.

Undrar om det förekom arbetsplats mobbing på den tiden......

Hade egentligen inte så mycket att säga, mer än att det stämmer med uttrycket,

´En bild säger mer än tusen ord´.

Natti, Natti... ( och tack S...)

Bertil  



Av Bertil - 7 januari 2010 00:51

God Jul!

Nu när alla helger är över skall man fira julafton på nytt. Har nämligen en vän som firar ortodox jul idag. Blir alltid ditbjuden på en massa gott att äta. Man ger förstås lite julklappar också, så det är bara att inrätta sig i ledet.

Men det är väl inte lika hysteriskt som den jul vi firar.

Är faktiskt glad att kunna njuta av det också. Man känner att man betyder något, när man år efter år blir bjuden till en annan tradition

Sonen min sa innan vår jul:`Undrar om vi är ditbjudna i år också, det är ju så god mat jämt.

Jodå, det  kom ett telefonsamtal som det alltid gör och kommer man inte blir det stor besvikelse.

Sådan är traditionen och man får väl säga att det berikar en med att få vara med i den.

Så jag får önska God Jul, Radmila!

Gick igenom en del böcker jag läst detta året och även om man bara läser en stund vid läggdags, så blir det faktiskt en hel del som läggs på lager.

Är ine på min 19:e bok inom loppet av ett halvår. Trodde aldrig det skulle inträffa.

Men har lugnet just nu i mitt liv som gör att jag kan koncentrera mig på läsandet på ett annat vis än tidigare. Har annars varit en sk, till och från läsare, mest på sommrarna. Kan just nu inte tänka mig ett liv utan att ha något att läsa.

Skulle kännas tomt.

Nä, nu skall jag in och läsa slutet på ´`Gömda´.

Till sist vill jag bara säga: Tack Ulrika, kul att du var inne och kollade lite. Ett Gott Nytt år till dig och S.

God Jul......

Bertil.  

Ovido - Quiz & Flashcards